Bij welke verzuimfrequentie moet u zich zorgen maken over fraude

“Chef, ik ben ziek.” Veel werkgevers in Nederland horen de kassa rinkelen bij deze uitspraak. En niet in hun voordeel. Inkomsten en productie vallen weg, maar het loon moet wel worden doorbetaald. Ieder jaar kost ziekteverzuim miljarden. Astronomische bedragen die zeker kleine bedrijven binnen het MKB de kop kunnen kosten. Daarom steken werkgevers steeds meer energie in een lage verzuimfrequentie. En het oplossen van fraude met ziekte natuurlijk. Want leeglopen op een medewerker die helemaal niet ziek is, is nog veel erger.

De baanbrekende kostenpost die verzuim heet
Eens in de zoveel jaar wordt weer onderzoek gedaan naar de verzuimfrequenties in Nederland. Bijvoorbeeld door het TNO. Die berekenden een aantal jaar geleden dat een zieke werknemer gemiddeld 250 euro per dag kost. Natuurlijk kan dit nog veel verder oplopen, afhankelijk van het salaris van de medewerker en nog allerlei andere factoren. Die kosten zijn niet alleen gebaseerd op doorbetaling van het loon, maar alles wat bij de ziekmelding komt kijken:

  • Doorbetalen van salaris
  • Wegvallen van productiviteit en opbrengst
  • Salaris voor vervangend personeel
  • Arbodienstverlening
  • Kosten voor administratie
  • Eventuele juridische kosten

Opvallend hoge verzuimfrequentie?
Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat een werknemer een verkoudheid of een griepje te pakken heeft en een paar dagen moet uitzieken. Maar het is wel opvallend dat in sommige branches en sectoren de verzuimfrequentie van medewerkers een stuk hoger ligt dan elders. Zo liet het laatste onderzoek van het TNO zien dat binnen de landbouw en visserij ontzettend weinig wordt verzuimd, terwijl het openbaar bestuur en de bouw erg hoog scoren qua ziekmeldingsfrequentie. Ligt de frequentie binnen uw bedrijf opvallend hoog? Dan is het tijd om alert te zijn!

Gebakken peren
Ongeveer een kwart van de verzuimgevallen wordt veroorzaakt door het werk. Bijvoorbeeld door conflicten, werkdruk of fysiek zwaar werk. Als werkgever heeft u de wettelijke plicht om dit te voorkomen en zieke medewerkers te helpen. Maar wat als het verzuimpercentage binnen uw bedrijf zó hoog is, dat u zich begint af te vragen of mensen zich misschien te makkelijk ziek melden? Of erger nog… Wat als u sterke vermoedens heeft dat een of meerdere werknemers onrechtmatig ziek thuis zijn? Dan zit u mooi met de gebakken peren.

Fraude met ziekteverzuim
Vermoedt u dat een personeelslid zichzelf onterecht ziek heeft gemeld of arbeidsongeschiktheid veinst? Dit zijn enkele signalen waaraan u fraude met ziekte kunt herkennen:

  • Het lijkt alsof uw medewerker het herstel frustreert of aan het verlengen is
  • In de wandelgangen hoort u de werknemer wellicht niet zo ziek is als hij of zij zich voordoet
  • Er komen steeds weer andere klachten bij
  • De medewerker gaat de werkgever uit de weg
  • U krijgt een duidelijk signaal dat uw werknemer niet ziek thuis zit maar ergens anders werkt
  • Op social media lijkt de medewerker alles behalve ziek
  • De werknemer onderneemt activiteiten die niet passen bij het ziektebeeld
  • Heeft u er als goede werkgever alles aan gedaan om uw zieke medewerker te helpen, maar mag het niet baten? En heeft u het gevoel dat er sprake is van onterecht ziekteverzuim? Dan heeft u als bedrijf een gerechtvaardigd belang om een onderzoek naar ziekteverzuim te (laten) doen om meer kosten te voorkomen.

Opvallend hoge verzuimfrequentie? 

Er zijn verschillende leden van de BPOB gespecialiseerd binnen het arbeidsrecht die al jarenlang onderzoek naar onrechtmatig ziekteverzuim doen. Een inhoudelijk en juridisch stevig onderbouwd onderzoeksrapport is absoluut noodzakelijk wanneer u als werkgever verdere (juridische) stappen wilt zetten. Heeft u op dit moment een zieke medewerker waarover u uw bedenkingen hebt? Voorkom dan nog hogere kostenposten en neem contact op met een van onze leden.

Delen

Vragen?

Heb je vragen over de BPOB of ben je op zoek naar advies over particuliere onderzoeksbureaus? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.